Valon asiantuntijat apunasi 020 125 5800
KauppakeskusVALAISTUS
Kauppakeskuksista on tulossa enemmän ja enemmän viihdekeskuksia. Ostosten tekemisen lomassa kauppakeskuksesta on löydyttävä paikkoja, joissa on viihtyisää ja hyvä kahvitella ja istua ravintolassa, levähtää hetki – ja silti löytää haluamansa liike.
Valolla on suuri vaikutus myyntiin
Valoa käytetään kauppakeskuksissa näyttävyyselementtinä, erottautumiskeinona, sekä herättämään tunteita ja luomaan brändimielikuvia. Usein kauppakeskuksen käytävätilat ovat hieman muita hämärämmät, jotta näyteikkunat erottuvat selkeästi ja tunnelmallisuudesta saadaan pidettyä kiinni. Älykkäästi suunniteltu valaistus voi herättää ostoimpulsseja ja muuttaa ostokäyttäytymistä.
Valaistusta suunnitellaan entistä enemmän eri kohderyhmille, ja sen merkitys esillepanoissa kasvaa. Tavarat eivät saa jäädä hyllyihin, joten myynnin esteet täytyy poistaa. Huonosti toimiva valaistus ei estä myyntiä kokonaan, mutta vähentää sitä helposti. Myymälätiloissa valoa tarvitaankin enemmän hyllyillä kuin käytävillä, jolloin suunnittelussa tulee kiinnittää huomiota erityisesti pystypintojen valaisuun. Valitsemalla oikeat optiikkavaihtoehdot pystytään parantamaan pystypintojen valaistustehoa merkittävästi.
Kauppakeskuksista puhuttaessa erittäin tärkeä aspekti ovat myös niiden parkkihallit. Parkkihalleissa tärkeää on riittävä valaistus – valaistava on niin sisäänkäynnit, suojatiet, kuin yleisetkin alueet, ja samalla tehdä alueesta helposti lähestyttävä ja turvallinen.
Älyä valoon
Älykkyys on valaistuksen ohjauksessa avainasemassa. Jos ulkona on hämärää, saa kaupan sisääntulossakin valaistuksen tehoa laskea. Kirkkaasta päivänpaisteesta taas on miellyttävämpi astua sisätiloihin, jos kontrasti ulkomaailmaan ei ole liian suuri. Älykkäällä valaistuksella saavutetaan merkittäviä etujamyös kaupallisuuden kannalta. Myymälöissä voidaan toteuttaa esimerkiksi logaritmista säätöä, jolloin asiakkaan tullessa hyllyvälille tai myyntialueelle valaistuksen teho nousee ja asiakkaan kokemus paranee ja tuotteet nousevat esiin.
Suurin energiansäästö tulee valaistuksen määrän optimoinnista ja huoltokertoimen kompensoinnista. Älykkäällä valaistuksella saadaan oikea valaistusmäärä niin hyllytäytölle kuin siivouksellekin. Valaistusta voidaan myös säätää aikaohjauksella ulkona olevan valon määrän mukaan. Lukuisilla tunnistimilla voidaan tutkia asiakkaiden käyttäytymistä ja tilojen käyttöasteita. Älykäs järjestelmä kertoo huollon tarpeen ja todellisen energiankulutuksen.
Led-valaistus takaa huolettoman ja pitkäikäisen valaistusratkaisun kaupan erilaisiin tiloihin. Ohjauksen mahdollistama pienempi tehonkäyttö alentaa sähkökuormaa, mikä entisestään pidentää laitteiden käyttöikää, ja käytännössä voidaan sanoa, että ohjauslogiikka kaksinkertaistaa led-tekniikan ja elektroniikan elinkaaren.
Tulevaisuudessa valaistuksen avulla saatavat IoT -tiedot ovat tärkeitä. Niillä saavutetaan kustannustehokkuutta yleiskustannuksiin, ennakoivaa elinkaaritietoa, valon määrän muutoksia, huoltotietoa, ja ne voivat tuoda mahdollisuuksia myös sisäpaikannukseen.
Greenledin valaistusratkaisut edistävät myyntiä
Greenled tarjoaa tehokkaat, myyntiä edistävät valaistusratkaisut kauppakeskuksiin sekä erikoismyymälöihin.
Vähäinen huollon tarve yhdistettynä Greenledin ylivertaiseen, jopa kahdeksan vuoden mittaiseen takuuaikaan tarkoittavat huoletonta kaupankäyntiä – vuodesta toiseen. Valaistuksen merkitys näkyy kaikessa kaupankäynnissä. Elintarvikkeet, vaatteet, silmälasit ja autot käyvät paremmin kaupaksi, kun asiakas näkee ne oikeassa valossa. Myyntitilojen älykkäät valaistusratkaisut voivat seurata asiakkaan liikkumista ja säätää valotehoja sen mukaan, mihin asiakas on menossa ja mihin tuotteisiin hänen halutaan kiinnittävän huomiota.
Mietitkö mitä hyötyjä uusi valaistus tuo?
Soita tai jätä yhteydenottopyyntö asiantuntijallemme.