Valon asiantuntijat apunasi Greenled valon asiantuntijat apunasi020 125 5800

Palaa Takaisin
Älykkäät myymälävalaisimet lisäävät myyntiä ja tuovat säästöjä

18 maaliskuun, 2019

Älykkäät myymälävalaisimet lisäävät myyntiä ja tuovat säästöjä

Mitä merkitystä hyvällä valaistuksella on asiakaskokemukseen ja myymälän kaupallisuuteen? Vastaavat kysymykset ovat säännöllisesti monen kaupan alan ammattilaisen mielessä.

Hyvä asiakaskokemus myymälässä ei tänä päivänä ole sattuman varassa, vaan suunnittelun tulosta. Pitkälle kehitetyt myymäläkonseptit ohjaavat tarkasti suurten kaupan ketjujen tekemistä myymälän materiaaleista väreihin, hyllyjen ja osastojen sijoitteluun sekä aina valaistukseen saakka. Kaiken tämän tavoitteena on parantaa myymälän kaupallisuutta.

Valaistuksen kaupallisuudessa on ennen kaikkea kyse siitä, että myymälän asiakas kokee tilan viihtyisäksi ja miellyttäväksi. Mitä paremmin ja kauemmin asiakas myymälässä viihtyy, sitä todennäköisemmin ja enemmän hän ostoksia tekee. Viihtyvyyteen voidaan vaikuttaa monin tavoin, mutta valaistus on yksi keskeisimpiä.

Tässä artikkelissa neuvomme, miten hyvä myymälävalaistus luodaan ja kuinka sillä vaikutetaan kaupallisuuteen. Opit myös, kuinka helppoa ketjujen konsepteissa on hyödyntää nykyistä enemmän älykkäitä valaistusratkaisuja – ja luoda samalla sekä säästöä että myös merkittävää tuloa. Tutustu mahdollisuuksiin tarkemmin.

Myymälävalaisimilla korostetaan tuotteita – ja ohjataan asiakkaita

Mahdollisuuksista huolimatta valaistusta ei konsepteissa usein ajatella kaupallisuuden kannalta. Ohjeistuksissa yleisellä tasolla määritelty ”valo katossa” valaisee, mutta lisääkö valaistus asiakkaan viihtyvyyttä ja siten perimmäistä tavoitetta, myymälän kaupallisuutta?

Tavoitteena tulisi olla myymälä, jossa valo on valjastettu palvelemaan konseptia ja parantamaan kaupallisuutta. Myymälä on tällöin kaikin puolin valoisa ja viihtyisä. Valaisinpisteet ovat oikealla korkeudella ja valo on oikein suunnattu. Valoa ja kontrasteja on riittävästi.

Toteutus on kuitenkin usein toisenlainen. Myymälään saatetaan hankkia kalliit, uudet kalusteet. Havainnekuvissa ne näyttävät upeilta, mutta koottuina myymälässä ovatkin vaisun ja kolkon näköisiä. Syy on valossa. Kalusteiden uusimisen yhteydessä myymälävalaisimien uusiminen on usein järkevä ja kaupallisuutta parantava investointi. Siksi valaistus kannattaa ottaa tiiviiksi osaksi suunnitelmia.

Myymälän asiakkaat katsovat sinne, minne valo heitä ohjaa. Valon avulla asiakkaiden huomio onkin helppo suunnata myymälöissä lattioilta ja kalusteista pystypinnoille ja hyllyillä oleviin tuotteisiin. Itse tuotteita valaistuksella korostamalla, asiakkaat huomaavat ne myös paremmin. Näin valaistuksella parannetaan kaupallisuutta, ohjaamalla ihmisten huomio haluttuihin asioihin – myytäviin tuotteisiin.

On myös hyvä muistaa, että asiakkaan kokemus – ja oikean tunnelman luominen – alkaa jo aiemmin ennen itse myymälään astumista. Myymälän sisätiloissa tärkeää on viihtyisyys, ulkotiloissa korostuu puolestaan turvallisuus. Valaistuksella vaikutetaan tehokkaasti molempiin.

Kuva: Käyttöauto Kokkolan valaistusuudistuksessa vaihdettiin sekä sisä- että aluevalaisimet energiatehokkaiksi LED-valaisimiksi.

Kuva: Käyttöauto Kokkolan valaistusuudistuksessa vaihdettiin sekä sisä- että aluevalaisimet energiatehokkaiksi LED-valaisimiksi. Piha-alueen valaistus toteutettiin Greenledin Sirius M -valaisimilla.

Esimerkiksi myymälän pysäköintialueelle tarvitaan hyvä, tasainen valaistus. Keskellä yötä valaistuksen määrää voidaan laskea. Seurauksena on energiansäästö ja vähäisempi turha huomio pysäköintialueelle. Valaisinkohtaisella ohjauksella ja liiketunnistimilla valot saadaan palamaan kuitenkin täydellä teholla, jos alueella liikkuu ihmisiä sekä siten laadukasta kuvaa turvakameroille tarvittaessa tallennettavaksi. Tämä on helppoa nykyaikaisilla älykkäillä valaisimilla.

Optiikka ei ole onnenkauppaa – huomioi nämä

Myymälän kaupallisen menestyksen parantaminen on luontevaa aloittaa valaistuksesta. Oleellista on huomioida optiikan, valaistuksen voimakkuuden, valon jakautumisen sekä valonvärin ja värintoiston merkitys. Näillä vinkeillä parannat onnistumisen edellytyksiä huomattavasti.

Kaupalliselta kannalta myymälävalaisimet tulisi valita siten, että ne valaisevat tilan pystypinnat mahdollisimman hyvin. Valaistusratkaisussa on hyvä huomioida kuitenkin myös myymälän ja kiinteistön erityispiirteet. Hyllyillä olevien tuotteiden korostamisen lisäksi myös käytävät ja lattiat tarvitsevat riittävästi valoa.

Niin sanottu Batwing (hyllyväli) -optiikka jakaa valon suhteellisen tasaisesti lattian ja pystypintojen välille. Optiikan leveys korostaa pystypintoja, ollen kuitenkin tarpeeksi kapea estääkseen sivuittaishäikäisyn. Batwing-optiikka on usein optimaalinen valinta hyllyväleihin, kun halutaan korostaa hyllyillä olevia tuotteita. Optiikan ansiosta pystypintojen valaistus paranee n. 100-200 lx.

Valaistuksen Batwing-optiikka korostaa hyllyillä olevia tuotteita.

Kuva: Batwing-optiikka korostaa hyllyillä olevia tuotteita.

Batwing-optiikalla on omat rajansa. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi Batwing-optiikan myymälävalaisimien asennuskorkeus on 3,2-3,7 metriä. Tätä korkeammalla sijaitsevissa valaisimissa on järkevää käyttää leveitä optiikoita ja seinäalueilla tarvittaessa asymmetristä optiikkaa. Tärkeää suuremmissakin marketeissa on huomioida hyllyn pystypintojen valonmäärät, jottei kohteissa käytetä liian kapeita optiikoita.

Leveällä optiikalla pystypinnat voidaan valaista kohtalaisen hyvin myös korkeammalta. Tässäkin tulee raja vastaan: optiikan liika leventäminen pystypintojen valaisun nimissä synnyttää sivuttaishäikäisyä. Sivuttaishäikäisy taas ei ole hyvästä.

Mitä korkeammalla valaisinpisteet sijaitsevat, sitä vähemmän valolla voidaan korostaa tuotteita ja ohjata asiakkaita. Tunnelman ja elämyksellisyyden luomiseksi valolla, harkitse valaisinpisteiden laskemista alemmas. Tämä korostaa kalusteita ja tuotteita sekä samalla vähentää myös myymälän mahdollista hallimaista vaikutelmaa. Korkealta tuotetulla yleisvalaistuksella voidaan myös hakea perusvalontaso, jolloin 1/3- tai 1/5-kontrastit luodaan kohdevaloilla. Vastaavasti kassojen jälkeistä asiakasaluetta voidaan avartaa käyttämällä osittain ylöspäin suuntaavaa optiikkaa.

Valaistuksen voimakkuuden ja valon jakautumisen lisäksi pohtimisen arvoista on myös esimerkiksi valonväri. Valonväri ilmaistaan Kelvin-asteikolla. Mitä alhaisempi arvo, sitä ”lämpimämpi” värivaikutelma. Market-konsepteissa käytetään yleisesti neutraalia valonväriä, eli 3000-4000 K.

Valonväriäkin tärkeämpi tekijä on myymälävalaisimien värintoisto. Värintoistolla tarkoitetaan valon kykyä toistaa ympäristön ja siinä olevien kohteiden sekä esimerkiksi ihmisten ihon väri luonnollisena ja oikeana. Tällä on myös kaupallinen merkityksensä, hyvä värintoisto saa tuotteet näyttämään luonnollisilta ja houkuttelevilta.

Värintoisto ilmaistaan CRI-arvolla, ja konsepteissa pyritään yleisesti yli 80:een. On kuitenkin tärkeää huomata, että CRI-arvoissa ilmoitetaan vain murretut värit 1-8 -väreinä. Tällä hetkellä 1-15 kokoväriskaalaa ei yleisesti käytetä, ja esimerkiksi punaisen valon (R9) CRI-arvo tulisi myymälöissä olla yli 90. Eräiden tuotteiden, kuten vihannesten kohdalla yleinen CRI-arvo kannattaa nostaa yli 90:een ja huomioida etenkin punaisen valon (R9) osuus, joka on yleisesti heikko ledeissä.

Kuten optiikankin kohdalla, myös myymälävalaisimien valonväri ja värientoisto voidaan räätälöidä tarkasti aina konseptin vaatimusten, valaisimen tarkoituksen ja valaistuksen kohteen mukaisesti. Räätälöinnissä luota asiansa osaavan ammattilaisen apuun.

Ohjaus – myymälävalaisimien aivot

Seuraavana vuorossa on ohjaus. Oikean optiikan ja oikeiden valaisimien valinta on tärkeää valaistusratkaisua suunniteltaessa. Itsessään optiikka ja valaisimet eivät kuitenkaan ole älykkäitä, vaan äly asuu ohjauksessa. Ohjauksella voidaan vaikuttaa niin kaupallisuuteen, asiakaskokemukseen, valaistuksen kustannuksiin kuin myymälävalaisimien elinikään.

Älykäs valaistus = ohjattavissa oleva valaistus.

Ohjauksen avulla myymälän valaistus voidaan optimoida moneen eri tarpeeseen. Myymälässä valo voidaan optimoida tiloittain ja jopa hyllyväleittäin, riippuen esimerkiksi tilan käytöstä tai hyllyillä olevista tuotteista.

Valaistuksen ohjauksen avulla myös asiakkaiden ostokokemus paranee. Tunnistimien avulla valon määrää voidaan säädellä riippuen siitä, onko alueella liikettä vai ei. Valo saadaan palvelemaan asiakkaita ja ohjaamaan heidän toimintaansa myymälässä. Valaistuksen ohjauksen rooli muuttuu –   se luo asiakkaille elämyksellisyyttä ja kuvaa yrityksen ympäristöarvoja.

Optimoinnin avulla saavutetaan maksimaalinen energiansäästö, kuten Sokos Joensuussa – tuloksena valaistuksen energiankulutuksen huima 70% pienentyminen älykkään valaistuksen avulla.

Sokos Joensuun myymälävalaistus on toteutettu Greenledin LED-valaisimilla.

Kuva: Sokos Joensuun myymälävalaistus on toteutettu Greenledin nykyaikaisilla LED-valaisimilla.

Valaistusta voidaan myös ohjata seuraamaan vuorokauden tai vuoden eri aikoja. Esimerkiksi myymälään tultaessa valon määrää voidaan säädellä päivänvalon mukaan, jolloin asiakas ei häikäisty myymälään astuessaan. Varastotiloissa ja lastauslaitureilla voidaan käyttää läsnäolotunnistusta, jolloin valot eivät pala turhaan. Myymälän ollessa suljettu valaistus voidaan säätää alemmalle tasolle siivousta ja hyllyjen täyttöä varten.

Älykkään ohjauksen avulla valaistuksesta saadaan myös arvokasta, reaaliaikaista tietoa. Järjestelmä tuottaa mm. huoltoraportit valonlähteiden ja liitäntälaitteiden polttotunneista sekä tarkat energiaraportit. Myös sähkön kysynnän jousto pystytään integroimaan älykkääseen ohjausjärjestelmään.

Älykkään valaistusratkaisun tuottamaa tietoa voidaan käyttää sekä kaupallisiin tarkoituksiin että kiinteistön hallinnan parantamiseen. Paras lopputulos saadaan, kun molemmat tarkoitukset huomioidaan ohjausta valittaessa.

Myymälävalaisimilla kohti älykkäitä kiinteistöjä

Miltä näyttää tulevaisuus, voiko valaistusta ja sen takana olevaa älyä hyödyntää laajemmin? Älykäs myymälävalaistus on ensiaskel kohti integroitua, älykästä kiinteistöä. Esineiden internet (Internet of Things, IoT) on jo todellisuutta kiinteistöhallinnassa.

IoT kiinteistönhallinnassa = kiinteistöstä kerätyn tiedon tallentaminen, analysointi ja hyödyntäminen.

Yksinkertaistetusti kiinteistöstä kerätään sensoreilla valtava määrä dataa, kuten asiakkaiden liikkeistä myymälässä, jäteastioiden käyttöasteesta, valaisimien energiankulutuksesta tai kassajonojen pituudesta. Jo yksi kiinteistö tuottaa valtavasti tietoa.

Dataa voidaan tallentaa ja analysoida loputtomiin. Mitä enemmän dataa, sitä suuremmat mahdollisuudet. Kun koko ketjun myymälät yhdistetään, voidaan dataa käyttää laajojen päätösten pohjana niin kaupallisuuden kuin kiinteistönhallinnan saralla. Tietoa keräämällä, analysoimalla ja hyödyntämällä päätösten pohjana saadaan sekä välittömiä hyötyjä että pitkän tähtäimen kilpailuetua.

Älykäs kiinteistö = kerätyn datan pohjalta ohjattu, optimoitu ja oppiva kiinteistö.

Vielä tällä hetkellä käytössä ovat yksittäiset älykkäät järjestelmät. 2020-luvulla siirrytään kokonaisratkaisuihin ja todellisiin älykkäisiin kiinteistöihin. Älykkäässä kiinteistössä yhdistyvät valon lisäksi esimerkiksi kulunhallinta, paloturvallisuus, vesi, lämpö ja ilmastointi. Valaistus toimii hyvin älykkyyden pohjana, koska sitä on kiinteistön joka puolella.

Älykkäässä kiinteistössä eri toimintoja on helppo säädellä. Eri toiminnoista saadaan kattavat raportit (kuten energiankulutus, lämpötila, ilmankosteus). Myös erilaisia huoltotoimenpiteitä voidaan ennakoida ja suunnitella paljon nykyistä tehokkaammin.

Ajatus valtavasta datamäärästä saattaa tuntua oudolta. Mitä hyötyä datasta oikein on? Ajatellaanpa asiaa toisin päin, mistä kaikesta kiinteistöön liittyvästä olisi hyödyllistä saada tietoa ennakkoon? Vaihtoehtona usein on, että asioita korjaillaan ja säädetään jälkeenpäin tai kokonaan arvaukseen perustuen.

Valitse luotettava kumppani – olemme apunasi

Valoa on kaikkialla, mutta palveleeko valo tarkoitustaan?

Myymälän valaistus on monitahoinen asia ja siihen vaikuttavat monet tekijät ja valinnat. Oikeilla valinnoilla valaistus saadaan palvelemaan myymälän kaupallisuutta, väärillä tulos on jopa päinvastainen.

Turvaudu valaistuksen kaupallisen merkityksen ymmärtävään kumppaniin, kun haluat parantaa valaistuksella konseptin kaupallisuutta. Kokemus ja perinpohjainen tieto eri vaihtoehdoista varmistavat, että lopputulos on halutunlainen ja työt etenevät jouhevasti.

Edut ammattilaisen käytöstä – kolme esimerkkiä:

  1. Paras valaistusratkaisu helposti
  2. Enemmän kauppaa oikeanlaisella valaistuksella
  3. Mahdollistaa oman työn tekemisen parhaalla mahdollisella tavalla

Valaistustekniikka on kehittynyt suurin harppauksin viime vuosina. Uusiin mahdollisuuksiin kannattaa tutustua ennakkoluulottomasti. Ensimmäinen askel kohti älykästä myymäläkiinteistöä voi olla yllättävän helposti toteutettavissa.

Luotettava kumppani osaa neuvoa myös rahoituspuolessa. Perinteisesti valaistus on ymmärretty investointina. Nykyisin valaistusta saa myös kuukausihintaisena palveluna. Tällöin sama toimija vastaa suunnittelusta, asennuksesta, ohjelmoinnista – sekä myös ylläpidosta.

Kiinnostuitko? Ota rohkeasti yhteyttä – asiantuntijamme ovat apunasi!

Tässä artikkelissa olemme raottaneet valaistuksen tarjoamia vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia. Tilaa uutiskirje – saat sähköpostiisi mielenkiintoisia artikkeleita, case-tarinoita ja tietoa valaistuksesta!

Lisää aiheesta