Tässä artikkelissa tarkastelemme myymälävalaistuksen eri osa-alueita, ja vertailemme laadukkaan ja edullisen valaistusratkaisun tuomia hyötyjä ja haasteita mm. seuraavista näkökulmista: myynti, energiansäästö, lainsäädäntö, elinkaari, vastuullisuus ja investoinnin tuotto. Käydäänkö kimppuun?
Harvard Business Reviewin mukaan jopa 80 % asiakaspäätöksistä syntyy myymälässä – visuaalisella ympäristöllä on siis suora vaikutus myyntiin. Valon psykologinen vaikutus asiakkaisiin on tutkitusti vahva: lämpimät värisävyt lisäävät ostoaikeita ruokakaupassa, kun taas kylmät sävyt ohjaavat tehokkuutta korostavissa myymäläympäristöissä.
Halpa yleisvalaistus - entisaikojen loisteputket tai tämän hetken suosituin ”halppisratkaisu” led-putket – ei mahdollista valotasojen säätämistä, eikä näin mahdollista ostopääätöksiin vaikuttamista – se valaisee jonkin aikaa, mutta ei ohjaa, korosta tai aktivoi. Tutkimusten mukaan hyvin suunniteltu valaistus voi lisätä myyntiä jopa 12 % ja asiakasviipymää 16 %. Kyse ei siis ole vain estetiikasta, vaan valaistuksesta on tullut mittava kaupallinen muuttuja, ja myyntiin voidaan vaikuttaa suoraan myymälän valaistuksella.
Laadukas valaistus tuo tuotteet esiin niiden parhaassa valossa. Kun edullisten led-putkien valo kohdistuu suoraan alaspäin käytävän lattialle, ja pahimmassa tapauksessa häikäisee kuluttaja. Oikein valitut laadukkaat led-optiikat ohjaavat valon juuri sinne, missä se vaikuttaa eniten – myyntipinnoille, eli hyllyille. Esimerkiksi Greenledin myymälävalaisimiin saatavilla olevat batwing-optiikat valaisevat käytävän sijasta hyllyillä olevat tuotteet, ja kasvattavat myyntiä. Oikeat sävyt ja värintoisto eivät ainoastaan houkuttele ostamaan vaan lisäävät asiakasviipymää ja parantavat brändimielikuvaa.
Valaistus ohjaa kuluttajaa sinne mihin sinä haluat
Halpa valaistusratkaisu ei mahdollista asiakkaan liikkumisen tai ostokäyttäytymisen ohjaamista. Putkilla tai edullisilla valaisimilla toteutettu valaistus ei tue tilasuunnittelua eikä ohjaa asiakasvirtoja sinne, missä huomioarvo ja ostohalukkuus ovat kriittisimpiä – kuten uutuustuotteiden, kampanjapöytien tai impulssiostojen äärelle. Laadukas ja kohteeseen räätälöity myymälävalaistus puolestaan hyödyntää optiikkaa ja valon suuntausta suunnitelmallisesti: valolla johdetaan katsetta, luodaan kontrasteja ja rytmitetään asiakaskokemusta. Näin valaistus tukee myös kaupallisia tavoitteita – asiakas viipyy pidempään ja todennäköisemmin päätyy ostamaan. Valolla on siis mahdollisuus toimia sekä tilallisen orientaation välineenä että myyntiin vaikuttavana työkaluna – mutta vain silloin, kun sen suunnittelu ja toteutus ylittää pelkän valon tuottamisen.
Yhteenveto: Monet yritykset ovat jo ymmärtäneet valaistuksen merkityksen myymäläsuunnittelussa ja myymälän asiakaskokemuksen luomisessa, ja he niittävät parhaillaan satoa. Älykkään valaistuksen kehittyessä valtavin harppauksin, systemaattisesti edullisimpiin ratkaisuihin päätyvät myymälät jäävät auttamatta jälkeen.
Valaistus voi kattaa jopa puolet, eli 50% myymäläkiinteistön sähkönkulutuksesta. EU-tason arvioiden mukaan Euroopan vähittäiskaupan ala voisi säästää jopa 20 TWh vuodessa siirtymällä LED- ja älyvalaistusratkaisuihin. Mistä näin suuri säästö johtuu?
Halpa valaistusratkaisu on usein kiinteä ns. on/off ratkaisu, eli se on yksinkertaisesti joko päällä tai pois. Tämä johtaa valojen tarpeettomaan kulutukseen sekä ylisuurien valotehojen että turhan valaistuksen kautta. ON/OFF-järjestelmässä on järkeä ainoastaan koska olemme tottuneet siihen, mutta käytännössä logiikka on sama kuin ajaisi autoa aina täysillä tai pysähdyksissä. Esimerkin kautta jokainen ymmärtää mikä vaikutus tällä on valojen elinkaarelle.
Älykkäitä ohjausjärjestelmiä ja tunnistimia hyödyntävät järjestelmät hyödyntävät mm. päivänvalo-ohjausta, läsnäolotunnistimia ja ajastuksia. Näin valaistus mukautuu tilan käyttöön reaaliaikaisesti. Tuloksena voi olla jopa 80 % pienempi energiankulutus verrattuna perinteiseen järjestelmään. Kyse ei ole siis vain lamppujen vaihdosta LEDeihin tai ledien vertailusta uutta hankintaan tehdessä, vaan koko valaistusarkkitehtuurin uudelleenajattelusta.
Älykäs valaistuksen ohjaus on nopeasti kasvamassa valaistuksen suurimmaksi merkittäväksi tekijäksi, kun puhutaan energiansäästöstä – suuremmaksi kuin suunnittelu, optimointi tai jopa itse valaisimet, ja niiden valotehokkuus. Kohteiden väliset erit ovat suuria, mutta seuraavassa arviot eri älykkään valaistuksen toimintojen tuomista hyödyistä.
Ohjausstrategia | Keskimääräinen säästö |
Päivänvalo-ohjaus | 35% |
Läsnäolotunnistus | 25% |
Kalenteriin perustuva ajoitus | 20% |
Manuaalinen himmennys | 10% |
Lähde: Williams et al., LEUKOS Journal 2012
Lisäksi esimerkiksi DALI-reititinpohjaiset järjestelmät saattavat tukevat energianseurantaa ja -joustoa, etähallintaa ja integraatiota rakennusautomaatioon. Langattomat Bluetooth NLC ratkaisut mahdollistavat älyvalaistukseen siirtymisen ilman kallista kaapelointia.
Pelkästään energiansäästön näkökulmasta voi siis perustellusti kysyä: Onko ON/OFF järjestelmän hankinnassa vuonna 2025 mitään järkeä?
EU-tasolla kiristyvät säädökset, etunenässä EPBD ja uusi Rakentamislaki, asettavat valaistukselle teknisiä ja raportointiin liittyviä vaatimuksia. Edullinen ON/OFF-valaistus on edelleen monien myymälävalaistusta hankkivien valinta, mutta se ei täytä uusia vaatimuksia. Ei ainakaan ilman kalliita päivityksiä.
Vaikka säädösten paikallinen toteutus on vielä joiltain osin kysymysmerkki, voidaan jo nyt todeta että hankintoja tehdessä asiat kuten…
… tulevat olemaan EPBD:ssä vaadittujen asioiden listalla nopeammin kuin monet yritykset haluaisivat. Aidosti vastuullisille yrityksille tiukentuvat vaatimukset ovat tietysti mahdollisuus, jonka monet ovat jo hyödyntäneet. Laadukkaat ratkaisut vastaavat jo nyt uusiin vaatimuksiin, ja samalla ne helpottavat kiinteistön sertifiointia esimerkiksi WELL- tai BREEAM-standardien mukaisesti, ja samalla rakennuksen e-lukua saatetaan pystyä parantamaan ilman ylimääräisiä investointeja.
Vuonna 2026 voimaan astuva rakentamislain hiilijalanjälkilaskenta taas tuo valaistuksen ympäristövaikutukset entistä näkyvämmiksi. Valaisimien valmistus, materiaalit ja elinkaaren aikainen huollettavuus vaikuttavat suoraan rakennushankkeen hiililaskelmaan.
Valaistuksen ympäristötekijöissä korostuvat:
Ostajan kannalta led-valaistuksen petollisin sudenkuoppa piilee tuotteiden tuoteominaisuuksien vertailussa. Edullinen valaisinratkaisu saattaa päällisin puolin näyttää lähes yhtä laadukkaalta kuin hintavampi ratkaisu, mutta todellisia ominaisuuksia, elinkaarta tai elinkaarenaikaisia kustannuksia saattaa olla erittäin vaikea todentaa.
Tuotteita vertailtaessa ostaja törmää mm. seuraaviin valaisimen ominaisuuksia vertaileviin termeihin ja arvoihin:
Näiden tekijöiden huolellinen vertailu auttaa valitsemaan LED-valaisimen, joka ei ole edullinen vain hankittaessa, vaan myös kannattava ja kestävä pitkällä aikavälillä.
Jos ominaisuuksien vertailu käy liian työlääksi, niin seuraavassa on hyvä ja järkeenkäypä nyrkkisääntö:
Jos olet ostamassa valaisimia kohteeseen vain muutamaksi vuodeksi - osta hinta edellä. Jos olet tekemässä investointia, jonka tulisi kestää aikaa ja edistää myyntiä – panosta laatuun. Valaistus on hurjan kilpailtu ala, joten mitä edullisempi valaisin on, sitä nopeammin ja todennäköisemmin se vikaantuu.
Edullinen valaisin maksaa hankintavaiheessa vähemmän, mutta vikaantuu nopeammin ja vaatii siten nopeammin vaihtoja ja päivityksiä. Osa valaisimista on jopa ns. kertakäyttöisiä, eli niiden osia ei voi irrottaa tai vaihtaa vaan koko valaisin tulee vaihtaa uuteen, ja käyttöikä jää lyhyeksi. Valaistus on ledeihin siirryttäessä noussut yhdeksi merkittävistä jätettä tuottavista toimialoista, ja edullisten lyhyen elinkaaren valaisimien hankinta saattaa herättää myls sisäisesti kysymyksiä ”vastuullisia hankintoja” tekevissä yrityksissä.
Laadukas valaisin sen sijaan on suunniteltu pitkäikäiseksi: komponentit ovat modulaarisia ja vaihdettavia, ohjaus voidaan teknologian kehittyessä päivittää. Tämä ei ainoastaan pienennä huoltokustannuksia vaan takaa sen, ettei koko järjestelmää tarvitse uusia ennenaikaisesti.
Huollettavia valaisimia hankittaessa tulisi painottaa muun muassa:
Huollettavat ja pitkän elinkaaren valaisimet eivät enää vähään aikaan ole olleet vastuullisille yrityksille ”ihan mielenkiintoinen vaihtoehto” vaan käytännössä ainoa vaihtoehto valaistusuudistusta tai uudiskohteita suunnitellessa.
Greenled on yksi huollettavuuden edelläkävijöitä. Asiantuntijamme ovat alansa huippuja ja sinun käytettävissäsi, jos haluat tukea hankintapäätöksesi tekemisessä.
Valaistuksella voidaan nykyään vaikuttaa huomattavasti aikaisempaa enemmän liiketoimintaan. Valaistus vaikuttaa myyntiin, myymälässä vietettyyn aikaan ja energiankulutukseen, mutta sillä on myös kasvava rooli vastuullisuuden ja raportoinnin näkökulmasta. Silloin kun se suunnitellaan ja toteutetaan oikein – lopputulos palkitsee. Silloin kun ei – edullinen hankintahinta saattaa lopulta osoittautua erittäin kalliiksi investoinniksi.